Traffic Service Nederland uit Oss zorgt voor veilig verkeer

  • Home
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Traffic Service Nederland uit Oss zorgt voor veilig verkeer

Traffic Service Nederland uit Oss zorgt voor veilig verkeer

OSS – Iedere automobilist kent ze, maar heeft er vast geen idee van dat ze een stevige link met Oss hebben. Vanuit Oss worden er verkeersborden, verkeerskegels, tekstwagens, pijlwagens of de trucks met enorme stootkussens (botsabsorbers) geregeld. Traffic Service Nederland, met het hoofdkantoor in Oss,  zorgt voor veilig verkeer.

Dagelijks – vaak meer keren per dag – komt de gemiddelde weggebruiker er – achteloos of gewaarschuwd – langs. Wandelaars worden verzocht over te steken. Fietsers worden gedirigeerd af te stappen of een andere route te kiezen. Automobilisten worden gemaand langzamer te rijden, van weghelft te veranderen, omleidingsborden te volgen of absoluut niet in te halen. Maar veel van die weggebruikers zullen vast niet weten dat de verkeersborden – geel voor tijdelijk en blauw voor permanent – de, verkeerskegels (pionnen), tekst- en pijlwagens er neergezet zijn door Traffic Service Nederland. En dat bedrijf is gevestigd in Oss!

Traffic Service Nederland – het hoofdkantoor is sinds 2010 gevestigd op industrieterrein Vorstengrafdonk – richt zich grofweg op het veiliger maken van het verkeer. Vanuit de tien vestigingen in het hele land zijn dagelijks in totaal zo’n vierhonderd mensen daarmee doende. ,,Onze belangrijkste activiteiten zijn het realiseren van veilig verkeer, het beperken van overlast en het bevorderen van een snelle doorstroming bij wegwerkzaamheden”, aldus Martin van Beurden – manager commercie, marketing en innovatie. En daarvoor zet het bedrijf allerhande maatregelen in. ,,Wij hebben daarvoor werkelijk alle technieken in huis.” Ook zet TSNed, vanuit de vestiging Traffer, verkeersregelaars in die verkeersgebruikers de juiste weg wijzen.

Het Osse bedrijf, dat marktleider is in haar vakgebied, kent vier grote aandeelhouders: wegenbouwer KWS, Vialis (producent van techniek om doorstroming van verkeer te bevorderen) en de bouwgiganten Dura Vermeer en Ballast Nedam. Van Beurden: ,,Met deze aandeelhouders is het logisch dat wij veel werk voor hen doen. Dus waar een weg aangelegd wordt, een woonwijk gebouwd wordt of waar verkeer omgeleid moet worden, zal je onze mensen en materialen zien.”

De diensten, techniek en medewerkers van TSNed worden ook ingezet bij grote evenementen, zoals bijvoorbeeld festivals, de start van wielerwedstrijd de Giro of grote internationale conferenties. Maar bijvoorbeeld ook als tegenover een school een straat opgeknapt moet worden. Van Beurden: ,,Juist die kleine werken, vergen voor ons de meeste aandacht en goed overleg. Juist daarbij heb je allerlei partijen met wiens belangen rekening gehouden moet worden.” En dan levert het bedrijf – dat in Oss het opslag- en parkeerterrein flink uitbreidt – vanuit haar dependance in IJsselstein ook nog de verkeersborden die permanent langs een weg staan of er boven hangen.

TSNed, goed voor een jaarlijkse omzet tussen de 45 en 50 miljoen euro, ziet met lede ogen aan dat weggebruikers zeer regelmatig lak hebben aan de verkeersmaatregelen, zoals verkeersborden, pijlwagens of zelfs trucks met enorme stootkussens (botsabsorbers). ,,Automobilisten negeren die maatregelen. En dat leidt tot levensgevaarlijke situaties voor de wegwerkers en de medewerkers van TSNed. Dat is echt een schrikbarende ontwikkeling en een groot probleem. Ik stond laatst ook nog ergens waar de snelheid van 120 naar 70 kilometer moest. Rijden ze toch nog gewoon de vouwen uit je broek en scheuren voorbij aan onze afzetting. Levensgevaarlijk!”

Ook een simpel verkeersbord bij een wegomleiding kan het milieu minder belasten

OSS –  Het was lang de gebruikelijke gang van zaken: tijdelijke verkeersborden en bewegwijzeringpanelen die als ‘oud ijzer’ werden afgevoerd. Dat zat ook Martin van Beurden – manager commercie, marketing en innovatie bij Traffic Service Nederland (TSNed) in Oss – niet lekker. Hij is dan ook blij met de vinding die bij de IJsselsteinse TSNed-vestiging is bedacht.

Daar vonden ze namelijk uit dat met droogijs – de zogeheten Ice Blasting Technology – de letters en andere aanduidingen op een verkeersbord milieuvriendelijk verwijderd kunnen worden. Daardoor kunnen de borden en de folie van de tekens hergebruikt worden. ,,En zo belasten wij het milieu een stuk minder.”

Van Beurden acht het een belangrijke stap, maar benadrukt dat TSNed meer noten op haar zang heeft. Zo zet het bedrijf steeds minder dieselmotoren en generatoren in, die bij bijvoorbeeld omleidingen de pijlwagens van energie moeten voorzien. TSNed gebruikt in toenemende mate zonne-energie, maar als die er niet voldoende is, wordt er teruggevallen op brandstofcellen die chemische energie omzetten naar elektrische energie en warmte. ,,De enige uitstoot die je daarvan hebt is water.”

Daarnaast zet TSNed in toenemende mate elektrische voertuigen in en is zij nauw betrokken bij projecten waarbij via navigatiesystemen in auto’s ook omleidingen, wegafsluitingen en gevaarlijke situaties gemeld worden en gekozen routes aangepast worden. Van Beurden: ,,Er zijn steeds meer technische toepassingen waarbij niet de bestuurder van de auto, maar rechtstreeks met het voertuig gecommuniceerd wordt. En dat leidt tot een beter gebruik van wegen en dus minder uitstoot en overlast.”

BrandstofcellenBrandstofcelVolledig elektrische vrachtwagen