Casestudy: Velsertunnel en de inzet van Social Mobility Management

  • Home
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Casestudy: Velsertunnel en de inzet van Social Mobility Management

Casestudy: Velsertunnel en de inzet van Social Mobility Management

Omgevingsmanagement via social media: locatiegestuurde berichten aan 800.000 belanghebbenden

Rijkswaterstaat werkt continu aan het optimaal houden van de Nederlandse infrastructuur. In drie lenteweekenden van 2021 was het de beurt aan de Velsertunnel. De Velsertunnel werd tijdens deze weekenden compleet afgesloten voor werkzaamheden die de experts van BAM Infra uitvoerden. Wij verzorgden voor BAM Infra de tijdelijke verkeersmaatregelen. Hierbij maakten wij gebruik van een combinatie van traditionele verkeersmaatregelen en onze digitale diensten. Deze casus beschrijft hoe wij onze digitale dienst Social Mobility Management hebben ingezet en wat de ervaringen van onze partners op dit project waren.

Over het project

De experts van BAM Infra voerden tijdens de afsluiting werkzaamheden uit om de tunnel in goede conditie te houden. Zij werkten onder andere aan de verkeerssignalering, de verlichting, het camerasysteem en het asfalt. Al met al waren dit werkzaamheden waardoor de Velsertunnel compleet afgesloten moest worden. Zo’n complete afsluiting beïnvloedt de hinderbeleving van weggebruikers. Deze hinderbeleving is te verbeteren door het tijdig en juist informeren van de doelgroep. Wij gaven hieraan invulling door onze digitale dienst Social Mobility Management in te zetten.

Integratie met bestaande communicatie

Zoals gewoonlijk houdt Rijkswaterstaat zelf ook de weggebruikers goed op de hoogte van de werkzaamheden. Dit gebeurde met updates op de website van Rijkswaterstaat. Deze updates bevatten alle informatie over de afsluiting, de omleidingsroutes en extra reistijd. Het wiel hoeft natuurlijk niet opnieuw uitgevonden te worden. Hierom koppelden onze online experts de berichtgevingen van Social Mobility Management aan de bestaande communicatiekanalen van Rijkswaterstaat.

Onder de indruk en verrast

Onze partners waren onder de indruk van de mogelijkheden van Social Mobility Management. Zij vertelden het volgende over hun ervaring met de inzet. Dick Mulder, Projectorganisator Dynamisch Verkeersmanagement bij BAM Infra Verkeerstechniek, is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van BAM Infra. Dick vertelt over de inzet: “het past bij de huidige tijd om via social media met weggebruikers te communiceren. Dit werkt veel effectiever dan een berichtje in de plaatselijke krant. De variëteit in berichten per fasering zorgde ook voor meer impact. De totale inzet had een korte voorbereidingstijd en er werd snel geschakeld. Zo hadden wij twee weekendafsluitingen gepland, maar er bleek een derde weekendafsluiting nodig te zijn. Voor deze derde afsluiting stond de inzet binnen no-time klaar voor gebruik.”

We spraken ook met Maarten Kerssemakers, Adviseur Omgeving bij Rijkswaterstaat. Maarten was met een team van collega’s betrokken bij de werkzaamheden aan de Velsertunnel. Maarten vult Dick aan: “er rijdt veel verkeer door de Velsertunnel heen. Het vervangen van de verkeerssignalering heeft dan ook een behoorlijke impact. BAM stelde voor om Social Mobility Management van TSNed ter aanvulling op onze reguliere communicatie in te zetten. TSNed stelde met onze input de berichten en bijbehorende visuals op. Na afloop van iedere fase ontvingen we een online dashboard met de resultaten van de berichten. In totaal hadden we meer dan 800.000 relevante personen bereikt. Dat was ons op de traditionele manier nooit gelukt. Onze afdeling Communicatie is ook erg tevreden en we hebben veel interesse om Social Mobility Management ook bij andere trajecten in te zetten.”

Tot slot vroegen wij Maurice Blanckaert, Verkeersmanager bij BAM Infraconsult, ook om zijn ervaringen op dit project. Maurice vertelt: “wij legden vanuit het projectteam de inzet van Social Mobility Management voor aan Rijkswaterstaat. Zo ging het balletje rollen. Verdere afstemming tussen Rijkswaterstaat en TSNed verliep rechtstreeks. TSNed hield ons ook actief op de hoogte van de voortgang en reageerde vlot op wijzigingen. We wilden bijvoorbeeld ons logo op de visuals hebben en we ontvingen toen snel een nieuw ontwerp. Het dashboard met resultaten was ook duidelijk opgemaakt. De inzet beviel goed.”

Online en offline verkeersmaatregelen

In onze eigen operationele uitvoering is de inzet van Social Mobility Management ook goed bevallen. Remco Lansbergen is projectcoördinator op onze vestiging in Oostzaan en was verantwoordelijk voor onze bijdrage aan dit project. Remco vertelt: “dankzij Social Mobility Management zorgden wij ervoor dat weggebruikers altijd over de juiste informatie over de werkzaamheden aan de Velsertunnel beschikten. Zij wisten vooraf dat de werkzaamheden eraan zaten te komen en tijdens de werkzaamheden werden zij geïnformeerd over de voortgang ervan. Het was leuk dat collega’s en vrienden uit de regio ook de berichten zagen. Het bereik van de berichten verraste mij ook. Al met al is Social Mobility Management een waardevolle aanvulling op onze fysieke verkeersmaatregelen.”

De resultaten

Vooraf werd kritisch gekeken naar de gebieds- en doelgroepafbakening. Dit is een belangrijke stap, want een goede afbakening zorgt voor een optimale inzet van het budget. Het is immers de bedoeling dat de berichten uitkomen bij de personen voor wie ze relevant zijn. Na overleg bestond de afbakening uit personen van achttien jaar en ouder die binnen vijftien kilometer van de Velsertunnel wonen, werken of reizen. De kracht van deze afbakening werd na de inzet al vrij snel duidelijk. In totaal werd op negen momenten met de doelgroep gecommuniceerd. In totaal verschenen de berichtgevingen ruim 1.200.000 keer op de tijdlijn en “Stories” bij meer dan 800.000 personen. Dankzij onze berichtgevingen bezochten ook velen van hen de projectwebsite van Rijkswaterstaat voor meer informatie.

Ben jij benieuwd naar wat de mogelijkheden van Social Mobility Management voor jou zijn? Download hier het productinformatieblad.
Bellen of mailen mag natuurlijk ook. Dat kan via 0412-700200 en info@tsned.nl.