Interview: Traffic Service Nederland over #WeekvandeCE

  • Home
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Interview: Traffic Service Nederland over #WeekvandeCE

Interview: Traffic Service Nederland over #WeekvandeCE

In de week van de Circulaire Economie interviewen wij dagelijks een van onze partners. Het vijfde interview is met Nick Ooms, hoofd afdeling Kwaliteit & Veiligheid bij Traffic Service Nederland. 

Hoe draagt jouw bedrijf bij aan de circulaire economie?
Wij leveren voornamelijk diensten in plaats van dat wij producten maken. Daarbij zoeken wij naar kansen en mogelijkheden en zijn we nu ook op zoveel mogelijk vlakken duurzaam en circulair bezig. Dat is al lange tijd onderdeel van onze bedrijfsvoering. Zo waren wij bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat verkeersborden plakt met geprinte folie in plaats van losse letters te gebruiken. Dat bracht de hoeveelheid restafval met 50% terug. Op dit moment werken we met partners samen om verkeersborden van duurzaam materiaal te gebruiken, maar we hebben ook materieel dat op zonnepanelen of waterstofaggregaten werkt. Ook op de werkvloer proberen wij onze afvalproductie beperkt mogelijk te houden.

Hoever denk je dat wij in Nederland zijn over 10 jaar op het gebied van de circulaire economie?
Ik denk dat we dan flinke stappen gezet hebben, maar nog steeds niet volledig circulair zijn. Ik betwijfel of dat überhaupt kan. Ik denk dat er altijd grondstoffen en afvalstromen blijven die écht niet herbruikbaar zijn of waarvoor geen afzetmarkt is. We kunnen in ieder geval focussen op de zaken waarop we wél invloed hebben. Een belangrijk inzicht dat ik andere organisaties daarom wil meegeven is: gewoon doen. Er zullen altijd voor -en tegenstanders zijn van besluiten op het gebied van circulariteit en verduurzaming, maar als bedrijf moet je gewoon de keuzes maken. Gelukkig beginnen steeds meer partijen te beseffen dat we nu in actie moeten komen voor de wereld van morgen.

Wat zie je als grootste uitdaging op het vlak van circulair ondernemen?
Het koppelen van vraag en aanbod. Dus het vinden van mogelijkheden om materialen te hergebruiken, maar ook circulair inkopen. Je wilt een product opnieuw als “origineel” in kunnen zetten na gebruik. Er zijn al volledig circulaire producten, zoals hout, maar het wordt afwachten of we voldoende vraag naar volledig gecirculeerde producten gaan krijgen. Het vinden en stimuleren van meer vraag naar circulaire producten zie ik als een van de grootste uitdagingen.