Dag van de privacy: digitale diensten

Dag van de privacy: digitale diensten

Naast de fysieke verkeersmaatregelen zetten wij ook digitale verkeersmaatregelen in. Met deze diensten bereiken en beïnvloeden wij het verkeersgedrag van weggebruikers en omwonenden. Dat gebeurt op groepsniveau, maar we bieden ook individueel advies. Zo dragen wij bij aan een positieve hinderbeleving en een veilige werkplek voor alle wegwerkers. Bij het gebruik van deze digitale diensten is het noodzakelijk de privacy van een ieder te borgen. Vandaag, op de dag van de privacy, delen wij de vijf meestgestelde vragen en antwoorden. Je leest ze hieronder.

 

Blijft mijn doelgroep anoniem?

Bij alle diensten die wij vanuit TSNed inzetten maken wij gebruik van anonieme groepsgegevens. Hierbij maken wij gebruik van de input van o.a. social media platformen. Bij verkeerstellingen worden kentekens gescand, maar voordat wij hier inzichten in krijgen, zijn deze al omgezet in anonieme data over het gescande voertuig. Op deze wijze voldoen wij aan de geldende AVG wetgeving.

 

Stel ik wil data (laten) verzamelen, waarop moet ik letten?

Bij de inzet van een digitale dienst is het noodzakelijk om vooraf te bepalen welke gegevens noodzakelijk zijn om het gestelde doel te behalen. Bepaal vooraf wat je doelgroep is en hoe je deze wilt bereiken. Vraag jezelf af of het nodig is om de personen te identificeren of dat anonieme gegevens volstaat. Verder is het belangrijk of je de campagne zelf opstart of door een externe organisatie laat uitvoeren. In bepaalde gevallen is dan een verwerkingsovereenkomst benodigd. Verder mogen de gegevens na de campagne maar beperkt bewaard worden. Afhankelijk van de aard van de gegevens gelden wel of geen wettelijke termijnen die je in acht moet nemen.

 

Welke gegevens worden verzameld?

Op basis van de gegevens die de doelgroep in hun social media profiel(en) beschikbaar stelt, geven de platformen de mogelijkheid gerichte berichten te plaatsen. Deze worden getoond op basis algemene demografische informatie en informatie over interesses. Zo kunnen wij bijvoorbeeld onze berichten specifiek richten op vrouwen tussen de 25 en 34 jaar oud die in Eindhoven wonen. Deze gegevens zijn echter niet terug te leiden naar een persoon.

 

Wanneer is een verwerkingsovereenkomst belangrijk?

Een verwerkingsovereenkomst is noodzakelijk wanneer u persoonsgegevens verzameld of een andere organisatie vraagt om persoonsgegevens voor u te verwerken. Dan moet u met deze organisatie een verwerkersovereenkomst afsluiten. Maar alleen als u die organisatie de opdracht geeft persoonsgegevens te verwerken waarvoor u zelf verantwoordelijk bent. Met andere woorden: u bepaalt wat er moet gebeuren met de gegevens en hoe.

 

Kan ik mij afmelden voor zulke vormen van datavergaring?

Dat kan altijd. Mocht je niet gediend zijn van betaalde berichtgeving heb je altijd de mogelijkheid jezelf hiervoor af te melden. De berichtgever (of aanbieder) is ook verplicht een afmeldmogelijkheid te geven en dient op eerste verzoek jouw gegevens te verwijderen. Bij een nieuwsbrief is dat het bedrijf zelf, bij berichtgevingen via social media, kan je je afmelden via de platformen zelf. Zo blijf je altijd baas over de te ontvangen berichten.

 

Meer weten? Stuur dan een mail naar cmi@tsned.nl.