Casestudy: Innovatie op project ‘Fietspad Leidsevaartweg’ in Heemstede

  • Home
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Casestudy: Innovatie op project ‘Fietspad Leidsevaartweg’ in Heemstede

Casestudy: Innovatie op project ‘Fietspad Leidsevaartweg’ in Heemstede

Gemeente Heemstede stimuleert proactief het fietsgebruik in de gemeente. Het is dan natuurlijk belangrijk dat de infrastructuur voor fietsers in goede conditie is. De renovatie van het tegelfietspad langs de Leidsevaartweg was hiervan een onderdeel. Gemeente Heemstede besteedde de opdracht aan op basis van drie gunningscriteria: BLVC-plan, duurzaam hergebruik en MKI-waarden. KWS Infra Amsterdam-Utrecht scoorde met hun EMVI-plan maximaal op deze onderdelen en kreeg de opdracht gegund. Concreet was het aan KWS Infra de taak om het fietspad te verbreden en asfalteren, de bestaande beschoeiing te vervangen en de verlichting te plaatsen. Wij verzorgden voor KWS de verkeersmaatregelen. In deze casestudy wordt het project beschreven en hoe wij tot de genomen maatregelen kwamen.

De uitdaging op het project

De renovatie van het fietspad vond plaats tussen het NS-station en Bennebroek te Heemstede. Om het oude fietspad én de fundering te kunnen verplaatsen en te kunnen asfalteren, werd een deel van de rijweg afgesloten. Fietsers moesten om de werkzaamheden heen fietsen. Zonder maatregelen zouden zij zich dan op de rijbaan begeven, tussen alle overige verkeer. Een zeer onveilige en ongewenste situatie. Om dat te voorkomen zocht KWS Infra Amsterdam-Utrecht naar een veilige, financieel aantrekkelijke oplossing waarbij de bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer en nood- en hulpdiensten geborgd bleef.

Toegangsbeheer op basis van kentekenherkenning

Wij stelden voor om een innovatieve toegangstechniek toe te passen op basis van kentekenherkenning. John Powel (onze projectcoördinator) vertelt hierover: “het is gebruikelijk om de toegang tot een werkvak te beheren met tijdelijke verkeersmaatregelen of met verkeersregelaars. Bij dit project plaatsten we een innovatievere oplossing: slagbomen met camera’s die toegang verlenen op basis van kentekenherkenning. Hiermee worden bevoegden doorgelaten en onbevoegden worden uit het werkvak geweerd. Met de plaatsing van deze slagbomen is het toegangsbeheer eenvoudig en wordt de veiligheid ook meteen verhoogd. De snelheid van het verkeer wordt namelijk verlaagd en men realiseert zich beter dat zij in een gebied rijden waar mensen aan de weg werken. Dat hier nog extra op gewezen moet worden, is gebleken: de slagbomen werden meerdere malen aangereden. Dat gebeurt natuurlijk niet altijd opzettelijk; men moet altijd even wennen aan tijdelijke verkeersmaatregelen. Het is immers een gewijzigde situatie waar veel tegelijkertijd gebeurt. Er zijn daarom nog een aantal extra maatregelen doorgevoerd om de zichtbaarheid van de slagbomen te verbeteren.”

Hoe het systeem werkt

Dennis van de Beek (projectleider bij Traffic Service Nederland) vult aan: “op dit project is ervoor gekozen om alle kentekens van alle nood- en hulpdiensten in de omgeving vooraf in het systeem te registreren, zodat deze er altijd door kunnen. Ook kentekens van gemeentevoertuigen zoals bijvoorbeeld van het groenonderhoud zijn vooraf geregistreerd. Wanneer een kenteken niet is geregistreerd dan kan dit ook tijdens de werkzaamheden nog worden toegevoegd. Wanneer de bestuurder, door middel van de meldknop, aangeeft dat het kenteken niet gelezen wordt dan voegt de beheerder deze met 1 druk op de knop toe. We geven hierbij dan ook aan hoelang dit voertuig toegang krijgt (bijvoorbeeld 1 dag of 1 week). Ook is het mogelijk om de slagboom op afstand te bedienen. Handmatig overrulen of voor onbepaalde tijd open zetten behoort dus ook tot de mogelijkheden.”

Ervaringen op het project

De inzet van slagbomen op basis van kentekenherkenning is positief verlopen. Wij vroegen Jeffrey Hoefkens (uitvoerder bij KWS Infra Amsterdam-Utrecht) naar zijn ervaring. Jeffrey vertelt: “door de slagbomen toe te passen is de locatie 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor omwonenden en ander bestemmingsverkeer. Dus ook ’s nachts, wanneer er geen werkzaamheden zijn. Als je daarvoor verkeersregelaars zou inzetten dan brengt dat niet alleen een flink prijskaartje met zich mee, er hangt ook een groot veiligheidsrisico aan. De slagbomen zijn meerdere malen aangereden door de weggebruikers. Dat hadden ook verkeersregelaars kunnen zijn. Het contact met John en Dennis was zeer prettig. Het afstemmen van de werkzaamheden verliep netjes, volledig naar onze wensen én van onze opdrachtgever. Ook wanneer de slagboom werd aangereden was de monteur snel ter plekke om deze te repareren.”

De resultaten

In de uitvoeringsperiode zijn er 400 geprogrammeerde kentekens verwerkt en daarnaast voegde de meldkamer zelf ook kentekens toe. Via de intercom van de slagbomen werd er 1985 keer contact opgenomen met de meldkamer. Zowel KWS als Gemeente Heemstede waren enthousiast over de genomen maatregelen en resultaten. De maatregelen zorgden voor een vlotte en veilige doorstroom van langzaam verkeer en borgden de bereikbaarheid van bestemmingsverkeer. De gekozen oplossing paste ook binnen de visie van hoogwaardig hergebruik van materialen.

 

Ben jij benieuwd naar wat de mogelijkheden voor jou zijn? Download hier het productinformatieblad.
Bellen of mailen mag natuurlijk ook. Dat kan via 0412-700200 en info@tsned.nl.