Casestudy: Inzet Interventie Motor Team (IMT) bij Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix te Zandvoort

  • Home
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Nieuws
  •  / 
  • Casestudy: Inzet Interventie Motor Team (IMT) bij Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix te Zandvoort

Casestudy: Inzet Interventie Motor Team (IMT) bij Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix te Zandvoort

In het eerste weekend van september vond het meest memorabele spektakel van 2021 plaats: de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Ronkende motoren, gierende banden en duizenden racefans op de tribune. Maar hoe zit dat nou met de verkeersveiligheid wanneer er dagelijks meer dan 60.000 toeschouwers naar Zandvoort komen?

Een toestroom van vele tienduizenden toeschouwers die met de trein, bus, (brom)fiets, auto, motor, pendelbus, touringcar, taxi of te voet naar Zandvoort komen. Een flinke uitdaging om al die bezoekers veilig en tijdig op het circuit krijgen. We spraken met Roy Hirs (manager Mobiliteit Dutch Grand Prix) over deze uitdaging: “om alle gasten veilig en tijdig op het circuit te krijgen worden verkeersmaatregelen geplaatst en worden er verkeersregelaars ingezet. Naast die maatregelen hebben we ervoor gekozen om ook het Interventie Motor Team (IMT) van Traffic Service Nederland in te zetten”.

Martin van Beurden (manager Commercie, Marketing & Innovatie bij Traffic Service Nederland) vertelt: “de mobiliteit van ons IMT maakt hen onder alle omstandigheden wendbaar. Dit stelt hen in staat om snel in te spelen op veranderende situaties. Bij dit project bestond ons IMT uit zes motorrijders op herkenbare dienstmotoren met amber signaalverlichting. Zij waren ook voorzien van gespecialiseerde helmcamera’s. Deze helmcamera’s streamden live beelden naar het Operationeel Communication Center (OCC). Zodra het IMT, op aangeven van het OCC, bij een knelpunt arriveert dan kan de centralist direct via de gestreamde livebeelden meekijken. Het OCC overziet dan het grote geheel en kan zodoende een wel overwogen beslissing nemen. Het IMT voert dat dan onmiddellijk uit”.

Roy vult aan: “de toegevoegde waarde van dit IMT is het grote gebied dat zij bereiken. Je wil namelijk beeld hebben van de situatie ter plekke. Je wil weten wat er buiten gebeurt, dat wil je live kunnen zien. Het is namelijk niet mogelijk om vooraf 100% nauwkeurig in te schatten waar knelpunten gaan ontstaan. De live helmbeelden bieden zicht op de locaties waar dat nodig is. Op die manier verkrijg je in het OCC een goed beeld van de situatie buiten. Dankzij deze goede beeldvorming kan je daarna ook een goed besluit nemen. Ze gaven het OCC bezit over extra ogen, bovenop de reguliere operatie. Die extra ogen kunnen in een breder perspectief kijken en dat helpt om knelpunten eerder te signaleren en tijdig in te grijpen. De inzet van het IMT is dan ook naar volle tevredenheid verlopen”.

Ben jij benieuwd naar wat de mogelijkheden voor jou zijn? Download hier het productinformatieblad.
Bellen of mailen mag natuurlijk ook. Dat kan via 0412-700200 en info@tsned.nl.